Fase 2 - 5. til 9. klasse
Velkommen til Fase 2 – vores elever fra 5. til og med 9. klasse
I Fase 2 har vi 2-3 klasser pr. årgang. Årgangene bor sammen i små klynger og har deres eget fællesområde. Et fællesområde, der bruges til læring og socialt samspil på tværs af klasserne.
Traditioner
I Fase 2 er vi ved at skabe vores traditioner. Nogle har vi allerede og andre vil komme til.
Nogle af de nuværende traditioner er: Gallafest, skolernes motionsdag, naturfagsuge i uge 39 mm. Derudover er der flere traditioner på de enkelte årgange.
Lego League
6. årgang deltager sammen med de andre skoler i kommunen i Lego League. Her dystes der i robotkørsel, innovation og teknologi.
Formålet med FLL er at stimulere børn og unges interesse for naturfag og bidrage til fremtidens ingeniører og forskere.
Edison
Projekt Edison er en landsdækkende opfinderkonkurrence for elever i 6. og 7. klasse. I Hørsholm Kommune er det 7. Årgang, der deltager i projektet.
Under et længere forløb vil eleverne stifte bekendtskab med koncept- og produktudvikling i både teori og praksis. Målet er, at hver gruppe fremstiller et produkt, hvilket de senere skal fremvise på en større messe.
Formålet med Edison er at give eleverne muligheden for at deltage i en innovativ læringsproces tidligt i deres skoleforløb, og muligvis vække en interesse for entreprenørskab og iværksætteri. Undervisningen foregår tværfagligt, og eleverne får mulighed for at arbejde selvstændigt samt udfolde sig kreativt
Projektopgave
I 8. og 9. klasse arbejder eleverne i en hel uge med en projektopgave under en fælles overskrift (fx grænser, modsætninger eller handling/konsekvens). Eleverne belyser en problemstilling, som de selv er med til at formulere. Problemformuleringen går på tværs af skolens fag og emner, og lærerne tilrettelægger undervisningen, så den tilgodeser den enkelte elevs mulighed for at arbejde med en problemstilling, opgavens indhold, arbejds- og undersøgelsesformer, kilder og materialer, udtryks- og formidlingsformer, at fremstille et produkt samt at gennemføre fremlæggelsen. I løbet af projektugen arbejder eleverne – alene eller i grupper – med deres problemstilling. Eleverne afleverer deres produkt om fredagen, og de fremlægger i umiddelbar forlængelse heraf, det vil sige i starten af den efterfølgende uge. I 8. klasse er ugen en øve-uge. I 9. klasse er projektopgaven en del af folkeskolens afgangsprøve.
PBL
Som en del af projektarbejdsformen vil Fase 2 fra skoleåret 2022-2023 have fokus på PBL – problembaseret læring. Vi vil derfor arbejde med 3 projektuger, hvor vi dygtiggør os i PBL og samtidig forbereder os på projektopgaven på 9. årgang.
Lejrskole
I 5. klasse er der lejrskole med 2 overnatninger og i 8. klasse er der lejrskole med 3 overnatninger. For begge lejrskoler gælder, at forældrene opkræves 100.- pr dag i kostpenge.
Hvor turen går hen, planlægges af den enkelte årgangs lærerteam i samarbejde med eleverne. Lejrskolen er et vigtigt led i vores arbejde med at skabe et godt sammenhold og gode oplevelser med klassen/årgangen, og vi forventer derfor, at alle elever deltager på turen.
Praktik
I 8. klasse skal eleverne i praktik i en uge. Her får man et indtryk af, hvad det vil sige at være på en arbejdsplads. Nogle elever bliver endda så inspirerede, at de indtænker det i deres uddannelsesplan. Andre elever er så heldige at få sig et fritidsjob på praktikstedet. Eleverne er sammen med deres forældre selv ansvarlige for at finde en praktikplads. Praktikugen oplyses i god tid, så der er mulighed for at finde en god praktikplads. Har man brug for hjælp i forhold til praktikken er vores UU-vejleder Kajsa altid klar til at hjælpe.
Valgfag
På Usserød Skole tilbyder vi i 7. klasse valgfagene madkundskab, håndværk og design samt billedkunst. De praktisk-musiske valgfag er obligatoriske og eksamensrettede. Det betyder, at eleverne går til eksamen i deres valgfag, når de afslutter skoleåret i 8. klasse.
På 9. årgang er der også valgfag, men de er ikke eksamensfag.
Karakterer
Eleverne i 8. og 9. klasse får standpunktskarakterer mindst tre gange om året. I 8.kl.: oktober, marts og juni. I 9. kl.: oktober, februar og april. Eleven modtager altid sit karakterblad i forbindelse med en samtale med klasselæreren. Her gennemgås standpunktskaraktererne i de enkelte fag, og lærer og elev taler sammen om indsats og fagligt niveau; hvad der skal vedligeholdes og hvad der evt. kan gøres bedre.
I 8. klasse afholdes terminsprøve i slutningen af skoleåret. I 9. klasse afholdes terminsprøve i dansk, matematik, engelsk og tysk/fransk, så eleverne får erfaring med, hvad det vil sige at gå til en skriftlig eksamen.
UU Sjælsø
UU Sjælsø informere - se mere her: UU-vejledning-på-Usserød-Skole.pdf