Når børnene bliver ældre begynder relationerne hinanden imellem ofte at betyde mere end de aktiviteter der foregår på Stampen. Drenge og piger vil gerne være sammen socialt med nogle på deres egen alder. Dette skaber en problematik i forhold til at værkstederne ofte er mere eller mindre kønsopdelt og at der er børn helt ned til 4. klasse. For at give de større børn mulighed for at være sammen med hinanden og dyrke de sociale relationer har vi ”opfundet” 6. Zone.
De fysiske rammer befinder sig i det bagerste lokale ved siden af rollespilsværkstedet. Der er opstillet computere og printere, primært med henblik på skole og projektarbejde. Ligeledes er der et the-køkken hvor børnene kan lave the og kakao.
Børn fra 6. Klasse er ved at nå den alder hvor det snart er tid til at overgå til ungdomsklub, derfor planlægger vi dage hvor børnene kan komme på besøg i ungdomsklubben.
Pædagogiske overvejelser
Børnene skal lære at administrere frihed under ansvar. Vi begynder at udvise dem tillid til at de passer på det rum og de ting de har fået til rådighed, og at de har en god tone overfor hinanden. Derfor er rummet ikke konstant bemandet af personale. Når der ikke er personale tilstede, er der altid opmærksomhed rettet mod lokalet og de børn der befinder sig i det.
Vi gør meget ud af at børnene fra 6. Zone skal være rummelige og respektfulde overfor hinanden og at alle fra 6. Klasserne er velkomne i rummet.
Samværskulturen og relationsarbejdet
Idet de sociale relationer i 6. Zone er det bærende element for tilbuddet er samværskulturen enorm vigtig. Vi lægger vægt på, at børnene er rummelige og respektfulde overfor hinanden, at der skal være plads til alle og at der ikke foregår mobning. Derfor accepteres et sprog som krænker andre eller som er grænseoverskridende ikke.
For at skabe positive relationer børnene og børn – voksne imellem planlægges der i aftentilbuddet aktiviteter og ture, som kan give mulighed for at give fælles oplevelser og større sammenhold i gruppen.
Vi arbejder på at skabe et positivt og tillidsfuldt forhold imellem børn og voksne, hvor der blandt andet er åbenhed for, at kunne tale om forskellige emner, som kan være problematiske.
Medbestemmelse
Børnene har stor medbestemmelse i forhold til hvilke aktiviteter der foregår både i rummet men også øvrige aktiviteter.
Der bliver lagt vægt på overfor børnene at vi tager deres ønsker alvorligt og gerne hjælper dem med at tilrettelægge aktiviteter, ture eller andet.
Vi forsøger at opfordre til at børnene selv tager initiativer og komme med ideer til aktiviteter, som de finder interessante og spændende og forsøger at støtte op omkring og hjælpe med til realisere disse økonomisk ved f.eks. salg af slik og kage, middage mv.